perjantai 20. tammikuuta 2012

Minä tutkijana ja tietoverkossa

Tänä aamuna olen paininut jälleen tutkimukseni kanssa. Tietoverkko on tähän minun tutkimukseeni, joka siis käsittelee teologi, kirjailija, runoilija Anna-Maija Raittilan (s. 1923-) teologiaa, vielä aika pitkälti valloittamaton alue.
Itse asiassa minun pitäisi kaivaa teemaan liittyviä artikkeleja, mutta se nyt vain tökkii. Kävin yhden, ainakin yhden tietohaun kurssin, mutta se ei vielä antanut täyttä varmuutta minulle tietojen etsijänä. Tottumusta puuttuu.
Lisäksi verkoista, pelkästään artikkelikokoelmista, jonne yliopiston tunnuksilla pääsee, aukea niin avara maailma, että siihen meinaa hukkua.
Ja kun lähdeaineistoonkin meinaa hukkua, niin uuden materiaalin hankinta vähän hirvittää. Tarvitsen kuitenkin tutkimukseeni taustakirjallisuusuutta, keskustelua muiden kirjoittajien kanssa. 
Bloggaamalla voisi ainakin saada vertaistukea. Raittilani kun liikkui laajalti Euroopassa ja tunsi varsinkin kirkkollisista piireistä paljon porukkaa.

5 kommenttia:

  1. Olihan tässä blogin luomisessa tekemistä, mutta melkein onnistuin ihan yksin. Kotijoukot vähän avitti ja ystävät. Hyvä me.

    VastaaPoista
  2. Rohkeasti kohti uusia valloituksia! Hyvä Päivi :)

    VastaaPoista
  3. Artikkelikokoelmat ovat todellinen runsaudensarvi, ja ekirjoja tulee jatkuvasti lisää. Suosittelen viiteidenhallintaohjelmana käyttöönottoa alusta lähtien. Sen käytössä harjaantuu kun käyttää sitä johdonmukaisesti myös kaikkiin pieniin raportteihin ja esseihin. Omaan viitekantaan voit kirjata kommentteja ja tägejä, jolloin löydät helpommin ne lähteet joissa käsiteltiin jotain tiettyä.
    Tämän kurssin lopussahan esitellään RefWorks, suosittelen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, minä vain olen aloittanut kymmenen vuotta sitten tietyllä systeemillä. Koitan viedä tutkimuksen vanhanmallisesti loppuun. Luulen, että se on minulle sittenkin viisaampi tie.

      Poista
  4. Päivi, juuri noin: ei kesken kaiken kannata muuttaa. Tsemppiä matkaan! Terveisin yli kymmenen vuotta sitten aloittanut.

    VastaaPoista